Huisartsenposten De LIMES

Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

Laden

Laden

Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

“Het gaat niet over halfjes wit, maar over mensenlevens”

De huisartsenpost. Hoe werkt dit en voor wie is deze bedoeld? Huisartsenposten De LIMES geeft spoedzorg in een gebied met 570.000 inwoners, verdeeld over drie posten in Alphen a/d Rijn, Leiderdorp en Voorhout.Stel: je moet naar een dokter, maar het is avond, nacht, weekend of een feestdag. Je eigen huisarts heeft geen dienst. Wat nu? Wanneer is iets spoed? Waarom worden er zoveel vragen gesteld als je met de huisartsenpost belt? Wat is een triagist? Horen die ambulanceauto’s ook bij de huisartsenpost? Wat doet ‘mijn huisarts’ daar? Zomaar een aantal vragen die via een reeks interviews met medewerkers van de huisartsenposten worden beantwoord.

Je werk als je hobby zien. Wie wil dat niet? Gelukkig geldt dat voor Karin van der Plas wel. Zij werkt al 20 jaar met veel plezier als triagist en doktersassistent bij Huisartsenposten De LIMES op locatie Voorhout. “Ik kan mijn ei kwijt in mijn werk, ik vind het heel mooi om mensen te kunnen helpen en ik krijg er nog voor betaald ook.”

Karin (54) werkte voordat ze kinderen kreeg als doktersassistent bij een huisartsenpraktijk. Ze stopte 8 jaar met werken om voor de kinderen te zorgen. Maar ze miste het werken en toen bleken de avond-, nacht- en weekenddiensten op de huisartsenpost een uitkomst. Zo kon Karin er voor haar kinderen zijn, maar ook werken. “En de dubbelfunctie van triagist en doktersassistent vind ik echt een uitkomst. Dit werk is nooit saai en altijd afwisselend.”

De spoedsituaties en het niet weten wat de dienst gaat brengen vindt Karin zo leuk aan haar werk. Je belt met de huisartsenpost als je een spoedvraag hebt die echt niet kan wachten tot de volgende ochtend bij de huisarts. Als je al een dag of 4 met een klacht zit, dan is het meestal geen spoed. “Je weet nooit hoe mensen bellen of binnenkomen, boos, verdrietig, bang of met veel pijn. Ik ga dan op zoek naar het verhaal door te praten en een luisterend oor te bieden. Er zijn ook wel eens heel heftige situaties, bijvoorbeeld dat iemand belt dat haar man ‘het niet meer doet’. Dan moet ik snel handelen. Als later blijkt dat de vrouw veel aan mijn steun had, dan raakt mij dat.”

Karin heeft al veel werkervaring, maar als triagist en doktersassistent ben je nooit uitgeleerd. “Er zijn cursussen die je moet doen om bij te blijven in het vak en die je mag doen om jezelf uit te blijven dagen, zoals bedrijfshulpverlening (BHV), verpleegtechnisch handelen, een brandoefening, reanimatie en agressietrainingen. Als triagist waarbij je patiënten telefonisch te woord staat en helpt moet je diploma iedere vijf jaar worden verlengd. Daar moet je punten voor halen. Dat hoort erbij en blijft leerzaam. Ook hebben we iedere twee maanden werkoverleg om belangrijke punten te bespreken en om alle collega’s te zien.”

Tijdens een dienst heeft Karin een dubbelfunctie. Ze werkt dan 2 uur als doktersassistent en verdeelt de behandelkamers aan artsen, ondersteunt de huisarts en doet kleine ingrepen. De rest van de dienst doet ze triage aan de telefoon. Ze staat dan patiënten te woord die bellen voor advies of spoedhulp.. “De sfeer is heel leuk. De dienst beginnen we met elkaar, de triagisten, de huisartsen die dienst hebben en chauffeurs. Er zijn hier geen eilandjes, we doen het echt samen en hebben elkaar ook nodig. We sluiten ook samen af en evalueren de dienst. Nare situaties of gebeurtenissen kunnen we ook nabespreken, dat is belangrijk. Het gaat in ons werk niet over halfjes wit, maar over mensenlevens.”