Wetenswaardigheden over patiënten-informatie
18-11-2021 -door Elke Koestering – Kwaliteitsfunctionaris
Als een patiënt op de huisartsenpost komt is het geregeld belangrijk om extra informatie te hebben betreffende die patiënt. Dat kan door het dossier te kunnen raadplegen via het LSP. Belangrijke zaken kunnen ook via een memo (basis memo, memo aandachtspatiënt, memo kwetsbare oudere, memo palliatieve zorg patiënt, memo reanimatiebeleid) waardoor dat veel meer onder de aandacht gebracht wordt. Het is wel belangrijk te weten welke informatie voor wie inzichtelijk is: is dit op landelijk niveau of op post niveau.
- Met de huidige LSP op-out regeling (afgesproken in het kader van COVID19) zijn de schotten tussen het LSP weg gehaald waardoor je het hele land mag bevragen op een LSP dossier. Men heeft het erover dit weer naar de oorspronkelijke situatie van voor corona terug te zetten. Dat houdt in dat de schotten in het LSP weer worden terug geplaatst. In dat geval is de informatie alleen inzichtelijk voor de betreffende HAP waarbij de eigen huisarts is aangesloten. Mocht hier daadwerkelijk aanpassingen in komen vernemen we dat via Topicus.
- Een memo aangemaakt binnen VipLive Spoed EPD (Topicus HAP) is alleen voor betreffende HAP inzichtelijk, dus op postniveau. Een andere HAP kan deze memo niet zien.
- Een memo die is aangemaakt in het HIS van de eigen huisarts kan, via het LSP gezien worden indien het LSP dossier correct aangeleverd en bevraagd wordt. Dit is dan dus op landelijk niveau. Zolang de OPT-OUT regeling van toepassing is.
- Een memo die is aangemaakt via spoed EPD/Topicus is alleen zichtbaar voor de betreffende HAP waarbij deze aangemaakt is. Dit is dan dus op HAP-postniveau bijvoorbeeld heel De LIMES.