Veelgestelde vragen
Hierboven ziet u of uw gemaakte afspraak op de huisartsenpost naar verwachting op de afgesproken tijd begint.
Soms kan het langer duren voordat de huisarts u kan zien, omdat meer tijd nodig is voor andere patiënten of omdat een patiënt met grote spoed eerder medische zorg nodig heeft. Wij doen ons best om onze patiënten op de afgesproken tijd te helpen. Dank voor uw begrip.
De huisartsenpost is bedoeld als u spoedeisende huisartsenzorg nodig heeft voor spoedeisende klachten. Dit zijn klachten waarmee u niet kunt wachten tot het eerstvolgende volgende spreekuur van uw huisarts.
De huisartsenpost is primair bedoeld voor patiënten van bij Huisartsenposten De LIMES aangesloten huisartsen in de volgende gemeenten:
- Alphen aan den Rijn
- Kaag en Braassem
- Leiden
- Leiderdorp
- Nieuwkoop
- Rijnwoude
- Stompwijk
- Zoeterwoude
- Hillegom
- Katwijk
- Lisse
- Noordwijk
- Noordwijkerhout
- Oegstgeest
- Rijnsburg
- Sassenheim
- Valkenburg
- Voorhout
- Warmond
- De Zilk
Wanneer u op bezoek bent in een van deze gemeenten dan kunt u bij een spoedgeval gebruik maken van onze huisartsenpost. Neem eerst telefonisch contact met ons op. Is er geen sprake van spoed dan verzoeken wij u contact op te nemen met uw eigen huisarts of huisartsenpost.
In principe bent u direct aan de beurt omdat de afspraak al telefonisch wordt vastgelegd. Toch kan het voorkomen dat u (even) moet wachten omdat consulten uitlopen of omdat er acute hulpvragen tussendoor komen. Vooral op zaterdag is het vaak erg druk en kan de wachttijd oplopen. De triagist kan meestal wel schatten hoe lang de wachttijd is.
Als u geen eigen vervoer heeft, dan is dat geen reden voor ons om de visitearts te sturen. Patiënten zorgen zelf voor vervoer (openbaar vervoer, taxi). Alleen wanneer daar een medische reden voor is, komt de visitearts bij u aan huis. Uiteraard wordt er steeds een goede afweging gemaakt en wordt er rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden zoals een verblijf in een verzorgingshuis.
Een uniek persoonsgebonden nummer zoals het burgerservicenummer (BSN) zorgt voor minder fouten en voorkomt identiteitsfraude. De huisartsenpost gebruikt het BSN ter controle van uw identiteit en in de toekomst voor het uitwisselen van uw medische gegevens als u daar toestemming voor geeft. De huisartsenpost kan u sneller helpen als u het BSN bij telefonisch contact paraat heeft. Wilt u meer informatie over het burgerservicenummer ga dan naar www.burgerservicenummer.nl.
Bent u ontevreden? Klik dan hier voor informatie over de mogelijkheden om ons uw onvrede kenbaar te maken.
De huisartsenpost verleent spoedeisende hulp. Om de ernst en mate van spoed (de urgentie) van uw hulpvraag goed te kunnen beoordelen is het belangrijk dat u ons eerst belt. De triagiste stelt u een aantal vragen over uw klachten waarmee zij vaststelt welke hulp u nodig heeft. Dit proces noemen we de triage. Als het noodzakelijk is plant de triagiste daarna een afspraak in voor een consult op de huisartsenpost of een visite. De triagiste zorgt voor een juiste planning van de afspraken. Het kan echter gebeuren dat u moet wachten omdat er een patiënt tussendoor komt die met meer spoed geholpen moet worden.
U belt met de huisartsenpost wanneer u buiten kantoortijden dringend hulp van een huisarts nodig heeft. Voor gezondheidsklachten die niet dringend zijn kunt u contact opnemen met uw eigen huisarts (of diens vervanger) op de eerstvolgende werkdag. Een spoedgeval is een ziekte of letsel, waarbij een eerste onderzoek of behandeling om medische redenen niet kan worden uitgesteld tot het eerstvolgende spreekuur van de eigen huisarts of diens vervanger.
De openingstijden van de huisartsenpost zijn:
- op werkdagen vanaf 17.00 uur tot de volgende morgen 08.00 uur
- tijdens de weekenden van vrijdag 17:00 uur tot maandag 08.00 uur
- op feestdagen van 08.00 uur tot de volgende dag 08.00 uur
Houd uw BSN nummer en actueel medicatieoverzicht bij de hand als u belt.
De tarieven die de huisartsenpost berekent worden vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit, een orgaan van de overheid. De huisartsenpost moet zich houden aan duidelijke voorschriften voor het in rekening brengen van verrichte diensten. De tarieven van de verschillende huisartsenposten kunnen onderling verschillen.
U ontvangt ook een rekening wanneer u telefonisch advies heeft gekregen van de assistente. De dienstdoende huisarts heeft het advies inhoudelijk beoordeeld en goedgekeurd. Als u van mening bent dat de rekening niet juist is neem dan contact op met ons centraal bureau.Tarieven Huisartsenpost per 1 juli 2022
Rates GP office per July 1, 2022- Telefonisch consult / Telephone consultation: € 35,00
- Aanvraag recept voor medicatie/medische hulpmiddelen € 35,00 (+ de bijbehorende kosten van medicijnen gerekend door de dienstapotheek)/Prescription request for medicines € 35,00 (note you are charged for extra costs for medicines at the pharmacy out-of-office hours)
- Consult op de huisartsenpost / Consult at the GP office: € 182,69
- Visite aan huis / Visiting at home: € 274,03
Deze tarieven worden elk jaar vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Bent u niet verzekerd? Dan betaalt u de kosten van het consult of recept hier op de huisartsenpost.
These rates are set every year by the Dutch Healthcare Authority (NZa).
If you have a valid EHIC the cost will be debited to your insurance company. When you are not insured, you must pay the costs of the consultation or prescription at the office.
Kan de huisarts bij een spoedgeval wel op tijd bij mij zijn?
De Huisartsenpost heeft in de regio’s Leiden en Alphen aan den Rijn ’s avonds, in het weekend en tijdens feestdagen twee speciaal uitgeruste auto’s ter beschikking. Deze auto’s zijn medische voorrangsvoertuigen die voldoen aan alle voorschriften die de overheid stelt en ze zijn uitgerust met navigatieapparatuur. De chauffeurs kennen de regio waarin zij werkzaam zijn goed en ze zijn op de hoogte van stremmingen op de weg. De chauffeurs op de huisartsenpostauto’s mogen alleen gebruik maken van zwaailicht en sirene wanneer er sprake is van een levensbedreigende situatie en nadat er toestemming voor het rijden met zwaailicht en sirene is gegeven. De huisartsenpost werkt nauw samen met de ambulancediensten in de regio. Wanneer een visitearts niet binnen korte tijd aanwezig kan zijn, terwijl snelle hulp noodzakelijk is, wordt een ambulance ingezet.
De dienstapotheek is uitsluitend bedoeld voor medicatieverstrekking bij spoedeisende gevallen.
De actuele openingstijden van alle dienstapotheken in de regio Zuid-Holland Noord vindt u op de website http://www.ssdr.nl
Medicatiegegevens
Patiënten dienen of een actueel medicatieoverzicht mee te nemen voor een goede afhandeling door de dienstapotheek of bij hun eigen apotheek toestemming te hebben gegeven voor het uitwisselen van medicatiegegevens via het Landelijk Schakelpunt (LSP).
Betaling
Zorg dat u altijd een geldig legitimatiebewijs (ID-kaart, rijbewijs of paspoort) bij u heeft met daarop uw BSN-nummer. Het is bij de dienstapotheek niet mogelijk medicijnen op rekening te krijgen. Zorg daarom dat u ook contact geld of uw pinpas bij u hebt. Let op: voor een aanvraag voor een recept voor medicatie/medische hulpmiddelen via de Huisartsenposten brengen wij € 35,00 in rekening (+ de bijbehorende kosten van medicijnen in rekening gebracht door de dienstapotheek).
Taxiregeling
Als het voor u onmogelijk is de medicijnen zelf op te halen of te laten ophalen dan kunnen de medicijnen op verzoek van de voorschrijvende huisarts met een taxi worden bezorgd.
Ten behoeve van de opleidingsdoeleinden van zorgverleners, klacht- en incidentafhandeling, nemen wij telefoongesprekken op. De opgenomen telefoongesprekken worden na 12 maanden verwijderd.
Uw eigen huisarts ontvangt in de regel de volgende werkdag van ons een bericht, waarmee hij op de hoogte wordt gebracht van uw contact met de huisartsenpost.
Als patiënt heeft u recht op bescherming van uw persoonlijke gegevens. U moet er vanuit kunnen gaan dat alles wat u met uw hulpverlener bespreekt geheim blijft. Alleen de personen die betrokken zijn bij uw behandeling zijn op de hoogte van uw situatie. Informatie mag slechts met uw toestemming doorgegeven worden aan bijvoorbeeld uw partner, familie of vrienden. Om uw privacy te kunnen waarborgen heeft de huisartsenpost protocollen opgesteld over de omgang met medische gegevens. Meer informatie over uw rechten als patiënt staat op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.