Middels de Belwijzer willen wij u graag informeren over waar u terecht kunt indien u met spoed zorg nodig heeft. Aan de hand van concrete voorbeelden is direct zichtbaar bij wie u terecht kan: de huisarts, de huisartsenpost of de regionale ambulancevoorziening. Heeft u de Belwijzer niet ontvangen, dan kan u deze hier downloaden:
- Folder Belwijzer voor uw zorg
- Folder Belwijzer voor uw zorg (EN)
- Folder Belwijzer voor uw zorg (POL)
- Folder Belwijzer voor uw zorg (ARA)

Huisarts
Eerste aanspreekpunt
De huisarts is uw eerste aanspreekpunt bij gezondheidsklachten. Hij is bereikbaar tijdens kantoortijden. U kunt een afspraak maken op de praktijk, maar de huisarts doet indien nodig ook (spoed) visites aan huis.
U belt de huisarts wanneer:
- U vragen heeft over uw gezondheid.
- U klachten van lichamelijke of psychische aard heeft.

Huisartsenpost
Spoed buiten kantoortijden
De huisartsenpost (HAP) is er voor spoed. De HAP is ’s avonds, ’s nachts en in het weekend bereikbaar. U belt de HAP alleen wanneer u een gezondheidsklacht heeft die niet kan wachten totdat uw eigen huisarts of diens vervanger bereikbaar is. Indien nodig verwijst de HAP u door naar de spoedeisende hulp. Een bezoek aan de spoedeisende hulp valt onder uw eigen risico.
U belt de huisartsenpost indien er sprake is van:
- Een gezondheidsklacht die niet kan wachten tot uw eigen huisarts of vervanger er is.
- Spoedzorg die ’s avonds, ’s nachts of in het weekend nodig is.

Regionale Ambulancevoorziening
Levensbedreigende situatie
Het landelijk alarmnummer is er voor spoedeisende hulp waarbij elke seconde telt. De ambulance is 24 uur per dag bereikbaar.
U belt de ambulance indien er sprake is van:
- Ernstige ademnood of bewusteloosheid.
- Pijn op de borst.
- Plotselinge verlamming, spraakstoornis en/of een scheve mond.
- Hevig bloedverlies.