Laden

Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

BSN

Door Elke Koestering namens VIM-commissie

Langs deze weg willen we nogmaals de aandacht vestigen op hoe belangrijk het is om patiëntgegevens op te zoeken met behulp van BSN (in plaats van naam en geboortedatum) en dit te verifiëren, en eigen huisarts na te vragen. De VIM-commissie krijgt geregeld meldingen waarbij dit niet gebeurd is. Een aantal willen we hierbij beschrijven om het belang hiervan aan te geven.

  1. Bij triage is BSN niet geverifieerd. Toen patiënt op HAP kwam is ook ID niet gecontroleerd. LSP kon hierdoor niet worden geraadpleegd en intolerantie kon dus niet worden gecheckt. Patiënt had antibiotica nodig. Patiënt is allergisch voor een bepaald soort antibiotica. Gelukkig wist patiënt dit zelf en kon op die manier voorkomen worden dat hij de antibiotica kreeg waarvoor hij allergisch is.
  2. Call aangemaakt n.a.v. telefonische visiteaanvraag van ambulance via doorgeven BSN nummer. BSN lijkt niet gecontroleerd door triagist, patiënt ook niet vergewist. Het vakje ‘meerling’ was wel aangekruist. Nachtarts en chauffeur stonden voor de deur in Nieuwkoop. Niemand deed open in eerste instantie en alles was donker. Het duurde zo lang dat ze bijna de politie wilden bellen. Meneer en zijn vrouw deden uiteindelijk geschrokken open en vertelde helemaal geen ambulance te hebben gehad en dat er ook niets aan de hand was. Dhr blijkt een tweelingbroer te hebben in Zwammerdam. Arts heeft visite overgedragen aan HAP in Gouda. De call was een U2 met als gevolg dat er een flinke vertraging in de visite van Gouda zat.
  3. Huisarts niet geverifieerd, waardoor van een patiënt het waarneembericht bij een andere huisarts terecht is gekomen.
  4. Op de HAP was geen adequate registratie van de patiënt, geen verificatie van NAW-gegevens en geen BSN controle gedaan. Bij het in willen scannen van de HAP verwijsbrief op de SEH was de patiënt onvindbaar in HIX op naam, adres en geboortedatum. Bij het controleren van het dagoverzicht in HIX, op geboortedatum, kwam er een patiënt tevoorschijn met een totaal andere naam en adres/woonplaats, maar wel met dezelfde anamnese als omschreven in de HAP brief.

De fout gescande brief is verwijderd en met juiste patiëntnaam opnieuw gescand.

  • HAP werd gebeld door de assistente van een huisarts. Zij gaf aan dat ze het waarneembericht van patiënt S. van 2 dagen ervoor niet had ontvangen. In Topicus was geen registratie te vinden. Later belde de assistente nogmaals.  Zij had contact gehad met de dochter van patiënt S. De dochter wist zeker dat 2 dagen ervoor via de HAP een huisarts was geweest. In het contactarchief  van Topicus uiteindelijk gevonden dat het contact bij de verkeerde patiënt S. is ingevoerd (met zelfde naam, geslacht, maar andere geboortedatum).
Terug naar overzicht