Laden

Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

Pilot  Vcare Photo link

bron website Vcare

Huisartsenposten De LIMES deed een pilot om patiënten de mogelijkheid te geven foto’s op te  sturen en door een huisarts te laten beoordelen. Want wanneer patiënten op een veilige manier foto’s naar de HAP kunnen sturen, dan kan dat ondersteunen bij het snel en secuur beoordelen van de gezondheidssituatie. Zo krijgen alleen de echte spoedgevallen een afspraak bij de HAP. Omdat De LIMES al met Vcare werkt, was het een logische stap om de onlangs gelanceerde module Photo link te gaan gebruiken. De triagisten die de patiënt als eerste telefonisch te woord staan, hebben hem getest. Ingrid Ludlage, triagist vertelt over haar ervaringen.

Over Photo link
Met Photo link kunnen patiënten tijdens het telefoongesprek veilig foto’s delen ter beoordeling van een medische situatie. De triagist of assistent verstuurt een SMS met daarin een link naar de mobiele telefoon van de patiënt. De patiënt volgt de link in de SMS, maakt een foto van de situatie en drukt daarna op verzenden. De foto wordt veilig bij de triagist of assistent afgeleverd. In combinatie met de Vcare Recorder kunnen de foto’s veilig worden opgeslagen. Zo kan een huisarts de foto’s eventueel later nog inzien.

Even wennen
Toen de pilot startte was het even wennen voor Hp De LIMES en haar patiënten. “Niet iedereen is even handig met een mobiele telefoon”, vertelt Ingrid, “maar als je patiënten rustig uitlegt hoe het werkt, dan lukt een foto maken wel.” Ondertussen zit Photo link helemaal ingebakken in het werkproces van Hp De LIMES. “Ik merk het aan de reacties”, zegt Ingrid. “Iedereen is positief. Photo link is een fijne aanvulling. De foto’s zijn ook razendsnel binnen. In de afgelopen 3 maanden is er 1.251 keer een foto gevraagd en beoordeeld!”

Twijfelgeval? De regiearts kan meekijken
Sommige medische situaties vragen om de expertise van een regiearts die uitsluitsel kan geven over de urgentie. Met Photo link kunnen zij gemakkelijk meekijken. “We gebruiken ook Video connect, maar Photo link is praktischer voor de korte vragen en antwoorden”, vertelt Ingrid. “Het beoordelen van een foto kost een huisarts minder tijd, dan een beoordeling via een videogesprek met de patiënt. Een videogesprek is juist handiger voor een consult op afstand. Daarbij vinden onze patiënten het prettig als er een huisarts heeft meegekeken. Het werkt geruststellend, scheelt discussies en soms kunnen we gelijk een recept uitschrijven. “

Tegemoet komen aan de verwachtingen van de patiënt
In de huidige 24/7 economie verwachten patiënten dezelfde snelle service van een HAP als van een online winkel. Dat kan ertoe leiden dat sommige patiënten de HAP voor elke kleine klacht weten te vinden. Echter kan het verhaal van een patiënt wat onduidelijk zijn waardoor het lastig beoordelen is of een patiënt wel of niet langs moet komen.
Ingrid vertelt daarover: “Wanneer je twijfelt over de ernst van een klacht kun je patiënten nu om een foto vragen. Dat scheelt onnodige consulten op de HAP. Sommige patiënten zijn prima geholpen met een zelfzorgadvies en hoeven niet direct fysiek beoordeeld te worden door een huisarts. Tegelijkertijd helpt een foto ook bij patiënten die moeite hebben met het formuleren van wat er precies aan de hand is. Onlangs had ik een patiënt aan de lijn en dankzij de foto die hij stuurde kon ik zien dat zijn wond toch gehecht moest worden.”

Topsituaties voor Photo link
“Photo link is een aanwinst voor het beoordelen van wonden, huiduitslag en zwellingen”, zegt Ingrid. “Wanneer je bijvoorbeeld een patiënt met een gezwollen enkel spreekt, kun je ze vragen om een foto met beide enkels naast elkaar. Zo kun je direct zien hoe erg de zwelling is. Voor ademhalingsproblemen kun je Photo link niet gebruiken, maar daar is Video connect weer een goede aanvulling voor.”

Wat vinden patiënten ervan     
“Ook de patiënten zijn enthousiast. In het verleden vroegen zij met regelmaat of ze een foto naar de HAP konden sturen om zo hun situatie te verduidelijken. Er is nog wel een groep mensen die met de huistelefoon belt en dan werkt Photo link niet. Met een huistelefoon kun je geen foto maken en opsturen” verklaart Ingrid.

Overall conclusie
“Iedereen die ik over Photo link heb gesproken is er superblij mee”, vertelt Ingrid. “Ze vinden het handig en erg fijn om mee te werken. Het zorgt voor minder consulten op de HAP en helpt om een betere inschatting van de ernst van de  klachten te maken, aangezien je de patiënt aan de telefoon niet kent of ziet.” De tip die ze aan andere HAPS wil geven is:  “Gewoon starten. Elke huisartsenpost zou dit tegenwoordig moeten hebben.”

Terug naar overzicht